Microsoft Flow – Automatisering i Office 365

Oplever du, at du og dine medarbejdere bruger tid og kræfter på at udføre de samme rutinepræget, men ikke desto mindre nødvendige arbejdsopgaver? Det kan du nu gøre noget ved.

Hvad er Microsoft Flow?

Microsoft Flow er en service i Office 365, som kan lette den daglige arbejdsbyrde for dig og dine medarbejdere.

Med programmet kan du nemlig nemt oprette og automatisere flere arbejdsgange og opgaver på tværs af alle Microsoft 365 applikationer og tjenester, men også andre produkter som Google, Dropbox og Mailchimp kan inddrages i jeres produktion.

Det centrale ved Microsoft Flow er, at  diverse opgaver og arbejdsgange ikke udføres manuelt, men derimod automatiseres. Så du bliver i stand til at udføre mere på kortere tid. Og det er ikke kun virksomheder med et fysisk lager af varer, der kan få gavn af processerne.

Værdien af Microsoft Flow – og automatisering

Mulighederne er mange, når det gælder brugen af “Flow”. Du kan automatisere alt lige fra simple notifikationer, indholdsstyring, dataindsamling og kommunikation til mere komplekse forretningsprocesser. Eventuelt gennem hjælp fra en af vores konsulenter, der er certificeret hos Microsoft.

Det er ligetil at oprette et bestemt automatiseret flow (arbejdsgang). Du specificerer blot, hvilken handling der skal foregå, når en bestemt begivenhed finder sted!

  • Microsoft Flow kan give dig besked og holde dig up-to-date. Du kan få en pop-up meddelelse, når du modtager en e-mail fra din chef eller fra andre nøglemedarbejdere. Så du slipper for konstant manuelt at holde øje med det.
  • Microsoft Flow kan også hjælpe dig med at få styr på vigtigt indhold og kopiere filer. Når du for eksempel tilføjer en ny fil til Dropbox eller OneDrive for Business, så kan et automatiseret flow sørge for, at der bliver sendt en kopi af den pågældende fil til SharePoints arkiv. Du behøver ikke at gøre noget.
  • Microsoft Flow kan også hjælpe, når det drejer sig om at indsamle data. Du kan f.eks. oprette et flow, der downloader svarene fra et Microsoft Forms-spørgeskema til Dropbox regelmæssigt – eller et flow, der opfanger nye tweets, der indeholder et bestemt navn og samtidig lægger en kopi af hver tweet i en SQL-database. Indsamling af data bliver således langt mere effektiv.

Når du skal i gang, kan du med fordel benytte en af de mange standardiserede skabeloner, som allerede er klar til brug

Blandt Flow-skabelonerne finder du f.eks. muligheden for:

  • At gemme Gmail-vedhæftede filer på OneDrive.
  • At gemme tweets, der indeholder et bestemt hashtag på en SharePoint liste.
  • At få en pop-up meddelelse, når en e-mail fra en specifik person lander i din indbakke.

I tilfælde af, at de inkluderede ​​skabeloner ikke lige passer til den arbejdsgang, som du ønsker at automatisere, så kan du også lave dine helt egne flows. Programmet er brugervenligt. Du behøver hverken at være teknisk anlagt eller sat få hjælp fra en professionel udvikler – kun praktisk erfaring.

Hvad kan vi gøre for dig?

Hos 24Support står vi klar, hvis I har brug for praktisk erfaring i Microsoft Flow. Via holdbaseret firmaspecifik undervisning lærer I bl.a., hvordan I bedst bruger Microsofts program til at effektivisere jeres daglige arbejde, og hvordan I laver egne specifikke automatiseringsflows, evt, med opsætning fra en 24Support-konsulent eller gennem et kursus.

Kontakt os i dag, hvis du vil vide mere, eller lad os få en snak om hvordan vi kan levere den Microsoft Flow-konsulentstøtte eller den onsite undervisning, som din virksomhed ønsker i form af et kursus eller hurtig hjælp til selvhjælp.