AI (Kunstig intelligens) fylder allerede en stor del i vores privatliv og arbejdsliv, men behovet for at sikre, at det bruges effektivt og produktivt, holder nogle virksomheder tilbage fra at realisere AI’s fulde potentiale.
En række nylige forskningsrapporter har antydet, at medarbejdere på alle niveauer stadig kæmper for at få mest muligt ud af AI-værktøjer, selvom en Microsoft-rapport fandt, at mange oplever en højere produktivitet og effektivitet.
For at finde ud af mere talte TechRadar Pro med Colette Stallbaumer, WorkLab-medstifter og Copilot GM, om de skridt, virksomheder skal tage for at anvende AI på arbejdspladsen fuldt ud.
Pusterum med AI
“Folk bruger AI-værktøjer på arbejdet, fordi de føler sig overvældede af arbejdsopgaver og er under pres, de have brug for et pusterum,” siger Stallbaumer, “Det er stadig tidligt i processen! Virksomheder og mennesker er på rejsen… men der er mange bolde i luften.”
Hun nævner, at det nylige Microsoft Work Trend Index fandt, at tre fjerdedele (75%) af de adspurgte på nuværende tidspunkt bruger AI på arbejdet på en eller anden måde – dobbelt så mange som for seks måneder siden, teknologien hjælper med at øge kreativiteten og frigøre tid til at fokusere på vigtige opgaver.
Dette tal er vokset grundet den stigende tilstedeværelse af “AI-fans”, der kæmper for brugen af teknologien på deres arbejdsplads, og måske har nysgerrige kolleger, der interesseret følger med i, hvad de bruger AI til for at frigøre mere tid.
Disse “AI-fans” er ofte mere produktive, mere kreative, har bedre fokus, og de nyder at arbejde mere, nævner Stallbaumer, men de er samtidig også mere tilbøjelige til at eksperimentere med nye værktøjer og systemer på arbejdspladsen for at finde ud af, hvad der fungerer bedst for dem i deres funktion.
Hun tilføjer “Når de får smag for det, begynder de hver dag med at spørge, hvad kan jeg delegere til AI,”, ” det er de mennesker, der kommer med ideer og fører dem ud i livet.”
“Folk som tænker fremad inden for disse områder finder ud af, at (AI-færdigheder) gør dem endnu bedre til det, de allerede er gode til.”
Denne entusiasme kommer dog ikke kun fra yngre medarbejdere, for som Stallbaumer påpeger, så bliver den stigende bevidsthed om fordelene ved AI også anerkendt af administrerende direktører og ledere, som derefter lader positiviteten flyde ned til deres medarbejdere. Dette er de virksomheder, der ser mest succes, når det kommer til brugen af AI, som Stallbaumer siger, “det handler om at kanalisere den entusiasme og energi, som medarbejderne har for AI, til ren forretningsværdi.”
Hun tilføjer “Folk taler om at have en AI-strategi – det er faktisk lidt misvisende,”. “Du har ikke brug for en AI-strategi, du har brug for en forretningsstrategi for AI.”
“Der er en anden misforståelse, at disse AI-værktøjer begrænser kreativitet … AI er ikke kreativ – det er mennesker!”
Fremadrettet står Microsoft naturligvis i en stærk position til at fortsætte denne omfavnelse af AI-teknologi i mange former over hele kloden. Deres Copilot-platform står til at blive almindeligt udbredt.
Men virksomheden er ivrig efter at få sine værktøjer brugt til at øge arbejdet snarere end at erstatte menneskelige roller. Stallbaumer mener, at AI især kan hjælpe vidensarbejdere med at blive mere strukturerede ved at aflaste rutineopgaver til en AI, der kan overvåges og rådgives, hvis det er nødvendigt.
Hun konkluderer, at menneskelige færdigheder som kommunikation, evaluering og kreativitet stadig er afgørende for virksomheder overalt, og Microsoft er ivrig efter at hjælpe med at udbedre brugen af AI-værktøjer så meget som muligt for nu.
“Vi har et kæmpe ansvar og en kæmpe mulighed… vi ønsker, at disse værktøjer skal gavne samfundet bredt,” siger Stallbaumer, “der er ingen færdighed i dag, som AI kan gøre bedre end os … Du kan enten vælge frygt eller vælge at læne dig ind og lære.”