Der kan være flere årsager til at søge hjælp hos en IT-konsulent:
- Den nuværende IT-løsning fungerer ikke optimalt
- Sikkerheden er ikke helt på plads
- Der er behov for en ny og forbedret IT-løsning
- Store mængder data skal flyttes fra én lokation til en anden
- Data er gået tabt
Det kan dog være svært at vide, hvad skal du kigge efter, når du er på udkig efter IT-ekspertrådgivning?
Her er 3 konkrete ting, som du bør være opmærksom på:
1. PRAKTISK ERFARING & EKSPERTISE
Konkret praktisk erfaring kombineret med de bedste forudsætninger danner grundlag for de bedste resultater. Det gælder også, når det drejer sig om IT-konsulenter. Derfor bør du være opmærksom på, at den IT-konsulent som du vælger både har nødvendig erfaring fra tidligere opgaver, som f.eks. i form af faktiske referencer samt den rette ekspertise og specifikke tekniske færdigheder i forhold til bestemte hardware- og softwareprodukter (versioner).
Her er certifikater et godt redskab, fordi de netop kan verificere denne ekspertise.
Der findes mange certificeringer inden for IT, men de mest efterspurgte er:
- Certificeringer indenfor Microsoft
- Certificeringer inden for Apple
- Certificeringer indenfor Cisco
- Certificeringer inden for Linux
2. TIMEPRIS & OMKOSTNING PÅ KONSULENTER
I henhold til pris bør du være opmærksom på, at en IT-konsulent i de fleste tilfælde afregnes på timebasis. I dag ligger den gennemsnitlige timepris for en IT-konsulent på 800-1600 kr. Ligesom mange andre ydelser, så varierer prisen afhængigt af en række faktorer, herunder opgavens karakter, erfaringsniveau og ikke mindst responstiden.
Den typiske responstid er, henholdsvis inden for 12 eller 24 timer, og en kort responstid bevirker en høj timepris og omvendt. Hurtig udrykning kan ofte være en afgørende faktor, hvis f.eks. en sikkerhedsbrist er opstået, eller man mangler hurtig hjælp en arbejdsdag for at kunne komme videre i noget.
Herudover er evt. kørsel til og fra din virksomhed en ekstra omkostning, som ikke altid er en del af timeprisen. Derfor bør du være opmærksom på, at den betales udover.
Hos nogle IT-konsulenter har du mulighed for at tegne en såkaldt serviceaftale. Det vil sige, at du betaler til en fast pris pr. måned og får løbende vedligeholdelse, service og support, når behovet opstår. En fast pris gør budgetterne mere simple at arbejde med for en virksomhed.
3. GEOGRAFISK PLACERING
IT-problemer/opgaver er forskellige. Nogen er forholdsvis ligetil og kan løses direkte via telefon, e-mail eller fjernsupport, mens andre er mere omfattende og kræver et fysisk besøg. Det vil sige, at en IT-konsulent kommer ud og håndterer problemet/opgaven on-site. Du bør derfor være opmærksom på IT-konsulentens geografiske placering og afstand i forhold til din virksomhed, samt hvorvidt IT-konsulenten har kapacitet til at yde hjælp, når det er nødvendigt.
Vælger du en IT-konsulent, der ikke er tæt på, så har det betydning for, hvor hurtigt du kan få hjælp.
Hos 24Support tilbyder vi primært IT-konsulent-hjælp i Storkøbenhavn samt via nettet. Se vores priser ved at klikke på linket i teksten.